Dualog tilrettelægger et særligt forløb netop til jer i den motiverende samtale
Vi mødes indledningsvis til en snak om jeres ønsker og behov. Hvilke udfordringer vil I gerne adressere? Hvad vil I gerne se skal være anderledes? Hvad vil I gerne gøre mere af etc... Ud fra dette skræddersyr vi forløbet.
Sådan kunne et kursus i den motiverende samtale foregå:
Kurset består af to sammenhængende kursusdage med oplæg og øvelser i den motiverende samtale – samt en opfølgningsdag.
De to første kursusdage giver en fælles platform til at arbejde med den motiverende samtale.
Udgangspunktet for opfølgningsdagen er, at hver enkelt medarbejder får mulighed for at træne særlige færdigheder og udfordringer fra den mellemliggende periode. Imellem de første to dage og dag tre indsamler deltagerne erfaringer med at arbejde med den motiverende samtale i deres egen praksis.
Alle kursusdeltagere får bogen ”Den motiverende samtale i praksis” og et motiverende samtale-kort.
Vi har en bred vifte af mulige indholdselementer:
- Hvad er den motiverende samtale, og hvordan kan den bruges?
- Hvordan sætter vi rammerne for samtalen?
- Hvordan inddrager vi borgerne i de forandringer, de skal foretage, så de er aktive og tager ejerskab og ansvar.
- Hvordan styrer og strukturerer vi samtalen ud fra metodens centrale processer: engagere, fokusere, fremkalde forandringsudsagn, planlægge?
- Hvordan udforsker vi ambivalens og understøtter den enkeltes valg?
- Hvordan frembringer og forstærker vi forandringsudsagn i samtalen?
- Hvordan udforsker vi behov og ønsker / værdier?
- Hvordan øger vi troen på egne evner og skaber mod til forandring?
- Hvad er vores rolle som leder af samtalen, og hvordan bliver vi tydelige på rollen?
- Hvordan informerer vi, så informationen bliver modtaget og forstået?
- Hvordan forebygger vi og håndterer modstand?
- Hvordan får vi stillet de gode og nysgerrige spørgsmål, der rykker samtalen? (fremfor at komme med svar og løsninger).
- Hvordan bruger vi reflekterende lytning, bekræftelser og opsummeringer, så samtalerne bevæges mod forandring? (kommunikationsværktøjerne ÅBRO).
- Hvordan og hvornår bruger vi værktøjerne i den motiverende samtale? (vejkrydset, skalaspørgsmål, menu-agenda, UGU, forandringscirklen og feedback).
- Hvilke etiske overvejelser skal indgå i samtalen? Kunsten at give den rette hjælp - og udfordringerne ved at anvende den motiverende samtale
- Hvordan forankrer og videreudvikler vi den motiverende samtale i hverdagen?
- Hvordan kan MI være med til at passe på os selv, så vi kan passe på andre?
Ovenstående er muligheder som justeres og tilpasses ud fra netop jeres specifikke ønsker og behov.
På kurset arbejdes med eksempler og cases fra egen hverdag
Dagene veksler mellem teoretiske oplæg og praktiske øvelser i at anvende værktøjerne.
Kurset giver deltagerne kompetencer til at arbejde med den motiverende samtale i egen praksis og anvende værktøjerne i hverdagen.
Deltagerne får et kursusbevis
Hvis det ønskes, er der mulighed for at følge undervisningen op med et supervisionsforløb for at fastholde brugen af den motivende samtale i hverdagen og for at forfine og udvikle metoden i egne samtaler.
Ved at tage et kursusforløb i den motiverende samtale får I som arbejdsplads et fælles fagligt fundament og et fælles sprog til at arbejde med den motiverende samtale i praksis.
Kursusdeltagerne opnår styrkede kompetencer til at gennemføre den borgerrettede samtale og til at anvende værktøjer direkte fra kurset.
Kort om underviseren og supervisor
- Bente Malig Larsen, konsulentfirmaet Dualog.
- Træner i Motivational Interviewing og medlem af det internationale netværk bag den motiverende samtale (MINT).
- Mange års erfaring i at undervise, træne og supervisere medarbejdere og ledere i den motiverende samtale.
- Jeg lægger vægt på at tilrettelægge undervisningen, så den er direkte anvendelig i praksis.
Kontakt mig gerne for yderligere information og/eller en uforpligtende samtale.
Mail: Bente@dualog.dk
Telefon +45 22 99 79 37