Giv dine MI kompetencer et ekstra boost med Dualogs læringsværktøj
Dualog tilbyder som noget nyt MI kort, der er et enkelt læringsværktøj til praksisnær kompetenceudvikling i den motiverende samtale.
Med MI kortene får du et værktøj, hvor du efter endt kursus og uddannelse træner dine MI færdigheder. Du får et personligt kompetence, lærings og udviklingsværktøj, som du fremadrettet kan bruge til videndeling med kolleger og udvikling af MI.
MI værktøjet er inspireret af Bennett & Moore`s forskningsstudier og designet og udviklet i samarbejde med Faxe Kommune v. projektleder, Malene Akpuaka Brandt Andersen.
- MI kortene er et enkelt værktøj, der fastholder dit fokus og engagement på MI efter endt kursus/uddannelse.
- MI kortene fastholder/sikrer praksisnær implementering på en enkel måde.
Evidens
Brinkerhoff`s studie viser, at kun 15 % af al uddannelse og træning har en effektiv effekt for arbejdspladsen. Han konkluderer, at arbejdspladsen kan få væsentligt mere ud af medarbejdernes ressourcer, når læring tænkes ind i et forløb med fokus på før-, under- og efter læring:
- Før: 40% handler om at være godt forberedt og motiveret til uddannelses aktiviteter og kurser
- Under: 20% af effekten er selve deltagelsen på kurser/uddannelsesaktiviteter.
- Efter: 40 % opnås ved at fokusere på den efterfølgende implementering af det lærte
Kilde: R. O. Brinkerhoff & T. Mooney: Courageous Training 2008.
Erfaringer
Værktøjet afprøves aktuelt på 60 sagsbehandlere i Faxe kommune. Tilbagemeldingerne er, at værktøjet er et konkret og effektivt læringsprogram, som fastholder fokus på arbejdet med MI.
Dualog udvikler løbende MI værktøjet i samarbejde med brugerne.
MI – kortene skal afprøves og evalueres på Diplomforløbet i den motiverende samtale som Dualog afvikler i samarbejde med COK (Center for Offentlig Kompetenceudvikling), samt på ”Motiverende intervju” Høgskolen i Nord Trondelag, Norge foråret 2015 i samarbejde med psykolog Tom Barth samt høgskoleleder Paula Haugen som aktuelt er igang med et forskningsprojekt, hvor de følger de studerende gennem uddannelsen og op til et år efter at uddannelsen er færdig. Målet er at undersøge, hvad høgskolen kan gøre for at bidrage til implementering - og i dette studie afprøves og evalueres MI - implementeringskortene.